RFK Starter Gatelag

Postet av Rana Fotballklubb den 8. Apr 2021

Dette er noe vi har vurdert lenge, men nå synes vi det er på tide å ta skrittet fullt ut. Vi er allerede i gang med planleggingen og håper vi kan starte opp til høsten en gang, sier daglig leder Rune Devig Andreassen. - Vi skal bruke tiden vi trenger slik at dette blir et bra tilbud når vi setter i gang, sier han.

RFKs gatelag er et samarbeidsprosjekt mellom Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen, Rana kommune, Helgelandssykehuset, Rana Fotballklubb og initiativtaker Elisabeth Fagermo.

Gatelaget vil først og fremst være et dagtilbud for dem som har eller har hatt utfordringer knyttet til rus eller psykisk helse i Rana og omegn som liker å spille fotball og ha det kjekt som lag. Gatelaget kan også være en arena for arbeidstrening og ett steg nærmere ordinært arbeid.

Rana Fotballklubb ønsker å ta samfunnsansvar med å gi dem et tilbud med fysisk aktivitet basert på teamkultur i tråd med RFK sine verdier. Vi ser et behov for meningsfylt aktivitet hvor deltagerne kan ha noe å se frem til og oppleve mestring.

Fotballen har en enorm kraft og den er inkluderende og engasjerende. Vi ønsker å bruke vår posisjon til å utgjøre en forskjell. Målet er å skape en bedre hverdag for utøverne.

Stein Ferhagen, Behandler Rusenheten Helgelandssykehuset sier følgende;

Vi i Helgelandssykehuset ønsker et gatefotballag velkommen. Fysisk aktivitet har vist seg å ha en svært positiv effekt på menneskets psykiske helse. Laget som nå skal bygges av gamle og nye fotballspillere, vil kunne bety mye for den enkelte og alle rundt dem.

Avbildet på bildet:

Fra venstre: Andreas Sletvold (frivillig), Roar Åsland (Frelsesarmeen), Aina Konradsen (Rana Kommune), Elisabeth Fagermo (Initiativtaker), Stein Ferhagen (Helgelandssykehuset), Helene Berg Sørensen (Kirkens Bymisjon), Gerd Dreyer Larsen ( Kirkens Bymisjon), Jimmy Fjelldalselv (Rana FK), Rune Devig Andreassen (Rana FK)